Govert Flinck, Isaäk zegent Jacob, ca. 1633
olieverf op doek, h 117cm × b 141cm.
PENTIMENTI
Tijdens het schilderen heeft Govert Flinck zijn compositie op veel plekken gewijzigd. Al schilderend zoekt hij naar de juiste positie van de belangrijkste onderdelen uit het verhaal. Soms zijn de veranderingen al met het blote oog te zien terwijl andere pas worden onthuld door een röntgenfoto. Hiermee wordt zichtbaar welke weggeschilderde vormen onder het verfoppervlak schuil gaan.
Wijzigingen kunnen ook zichtbaar worden gemaakt door het schilderij te onderzoeken met infrarood licht.
Flinck zoekt naar de juiste positie van Rebecca’s linkerhand, haar arm en schouder. Op de röntgenfoto is te zien dat Rebecca’s handpalm, vingertoppen en onderarm deels over het kussen heen zijn geschilderd. Aanvankelijk zijn haar arm en hand meer naar rechts en lager geplaatst. Rebecca’s halskraag is groter geworden. De uiteindelijke kraag loopt ongeveer twee centimeter meer naar onderen door.
De infraroodopname toont een brede penseelstreek uit de eerste schetsfase. Bruine verf doorklieft Rebecca’s hoofd. De streek ligt in het verlengde van de contour van het gordijn rechts. Dit betekent dat Rebecca aanvankelijk deels schuil ging achter het gordijn. Door haar uiteindelijk voluit weer te geven, krijgt zij van Flinck een belangrijke rol in de voorstelling toebedeeld.
Ook in de buurt van Isaäks linkerhand, die de met bont beklede hand van Jacob vasthoudt, zijn er veranderingen aan te wijzen. Het verhaal draait om het bedrog en de zegening. Deze twee handen krijgen daarom alle aandacht van de schilder. Hij heeft de onderrand van het witte laken zeven centimeter naar boven geschoven, waardoor de donkere groenblauwe sprei verder omhoog loopt. Isaäks hand valt nu veel meer op, doordat deze afsteekt tegen de donkere ondergrond. De verf van de sprei is over de dikke witte verf van het laken heen geschilderd. Dit is zelfs met het blote oog goed te zien.
In het begin was er maar één kussen; later worden dit er twee. Ook veranderen de formaten van het kussen en het laken. In het begin lopen beide ongeveer vijftien centimeter verder door naar links.
De schaal met het gebraad wordt kleiner uitgevoerd dan aanvankelijk bedacht.